نخستین شماره نشریه سینمااعتماد به عنوان ضمیمه رومه اعتماد منتشر شد. در این شماره پرونده ای درباره سینمای شوروی از انقلاب اکتبر تا روسیه عصر پوتین ترتیب داده شده که سهم من در آن مقاله ای است درباره ممیزی و سانسور در دهه سی و اصلاحات بعد از تصفیه کبیر استالین. برای مطالعه متن کامل می توانید این شماره را از سامانه جار تهیه کنید.
تلاش برای ارائه سینمای آرمانی در سایه تهای تصفیه کبیر
سینما بهعنوان ابزار رسانهای خیلی زود محبوب بلشویکها و طرفداران حزب کمونیست شد. طولی نکشید که سوسیالیستها به اهمیت فیلم بهعنوان اهرمی تأثیرگذار پی برده و از آن برای نمایش آرمانها و اصول بنیادی حزب حاکم بهره بردند و آن را به سیطره خود درآوردند. تصفیه کبیر بهعنوان یکی از نقاط بارز تهای استالین و تاریخ شوروی شناخته میشود. دورانی که در آن چهرههای بسیاری از عکسهای چاپی و البته صحنه هستی حذف شدند. استالین در این دوران هر چه را که فکر میکرد میتواند به حکومتش، آرمانهای حزب و ماهیت سوسیالیستی حاکمیت ضربه بزند بیپروا حذف میکرد. دوست و دشمن فرقی نداشت. مهم استالینیزه کردن جامعه بود. رسالتی که به شکل رسمی از نیمه دهه سی و در دوره ریاست نیکولای یِژوف بر سازمان پلیس مخفی شوروی آغاز و تا یک سال قبل از شروع جنگ جهانی دوم با بر جای گذاشتن صدها هزار مرگ ادامه داشت. در سینما اما این دوران کمی قبلتر و در سالهای پایانی دهه بیست آغاز شد. همزمان با این تلاشها و با کمک متولی اصلی سانسور فیلم با عنوان -GRKکه فعالیتی مشابه گِلاولیت (نهاد متولی سانسور درزمینۀ ادبیات) داشت- که در 1923 تأسیسشده بود و با رهبری شخص استالین، نظارت بر فیلمها در دهه سی ادامه داشت. نهادهای دیگری نیز مانند ARRK (انجمن کارگران سینمای انقلابی) و ODSK (انجمن دوستداران سینمای شوروی) بهعنوان بازوان کمکی در سانسور فیلمها نقش داشتند هرچند رأی آنها بهطور مفرد باعث سانسور نمیشد، ولی تأثیری که میتوانستند روی متولیان اصلی بگذارند بسیار محسوس بود. اهمیت سینما برای استالین از یک علاقه شخصی نشات میگرفت و نتیجه جلساتی بود که در آنها پس از پایان کارش در کرملین از متولی صنعت سینما فیلمهای جدید را برای تماشا طلب میکرد. این علاقه که فاقد هیچگونه تجربه یا آگاهی بود صرفاً از نگاه استالین به سینما بهعنوان یک سرگرمی سبُک میآمد. یکی از نخستین فیلمهایی که توسط شخص استالین مورد ممیزی قرار گرفت فیلم اکتبر ساخته آیزنشتاین بود. استالین معتقد بود صحنههای درگیری تروتسکی با قدرت در فیلم باید حذف شود و آیزنشتاین نیز با حذف چند صحنه و تدوین مجدد صحنههای دیگر توانست نظر او را جلب کند. دیگر تقابل آیزنشتاین با استالین و تیغ سانسور مربوط میشود به فیلم اقتباسی او از داستان تورگینیِف با عنوان دشتِ بِژین –یکی از فیلمهای امیدوارکننده آن سالها- که در میانه تولید متوقفشده و در سال 1937 بهطور رسمی توقیف شد. بنابراین آیزنشتاین بهعنوان غول سینمای شوروی که در دهه بیست چهار فیلم ساخته بود، در این دوران و تا پایان دهه سی تنها توانست فیلم الکساندر نِوسکی را بسازد.
به بهانه هفته معلم؛ یازده فیلم برتر درباره معلمها/ آنها فقط درس نمیدهند!
روابط نامعلوم در سایه کاوش قرن! درباره روابط میان شخصیتها در فیلمنامه «حفاری»
درباره دوران اوج ممیزی فیلمها در دهه سی تحت نظارت استالین
مهلکه الگوها/ کارکرد نقطه اوج و شیوه پایانبندی در چند فیلمنامه حاضر در جشنواره
استالین ,فیلم ,دهه ,بهعنوان ,سانسور ,شوروی ,که در ,دهه سی ,در دهه ,و در ,سینمای شوروی
درباره این سایت